Psoas – “sjælens muskel”

I mit daglige arbejde i yoga møder jeg ofte mennesker med lændesmerter, foroverbøjet krop eller stort lændesvaj og i 90 % af tilfældene er problemet en overspændt psoas.

daarlig-holdning

Hvad er psoas ?
Psoas er din hoftebøjer – din krops mørbrad. Opad til hæfter psoas med diagfragma og ned ad til løber den gennem bækkenet, ud forbi kønsbenet og smelter sammen med Iliacus og hæfter på den mediale side af trochanter minor (inderlåret). Kombineret hedder muskelgruppen iliopsoas.

psoas

At psoas er forbundet med diagfragma betyder dermed, at et simpelt armstræk skaber forbindelser helt ned til inderlåret. Psoas stabiliserer lænden og skaber sammenhæng mellem over- og underkrop og er kroppens eneste muskel, som forbinder rygsøjle med benene. Idet psoas hæfter på diagfragma, så er den også involveret i vores vejrtrækning – og derfor kan en spændt psoas være medvirkende til en mere overfaldisk vejrtrækning.

Psoas kaldes også sjælens muskel – det kan også rent fysiologisk forklares ved, at psoas er den første muskel, der trækker sig sammen i en kamp/flugt-reaktion og er den sidste muskel, der afspændes efter en amygdalaalarm. Det er kroppens beskyttelse af de indre organer i en stresset situation. Det betyder også, at en stresset livsstil, uforløste følelser og traumer låses fast i i vores psoas og giver manglende fleksibilitet

Vi bruger psoas når vi går, løber og cykler – og derfor har mange af os overspændte psoas. Derfor vil dybe psoasstræk og afspænding af psoas kunne afhjælpe smerter i lænd, svajryggethed, dårlig kropsholdning og dårlig vejrtrækningsteknik.

Lav disse asanas dagligt og du vil føle dig mindre smertetynget, smidigere og ”lettere til bens” – både fysisk som mentalt ☺

lunge
duen-1
Sørg for at hofterne er på lige linje, inden du lægger dig ned i den sovende due – se næste billede

duen-2
konasana

Namasté

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *