Yoga og videnskaben

kamel
I mange år anså man yogaen i den vestlige verden for at være mystisk og overtroisk, men studier har vist, at de 3000 år gamle lærermestre har fat i den lange ende, da de beskrev yogaens gavnlige effekt.

I Vesten føler vi os mest trygge, hvis randomiserede, kontrollerede studier kan påvise resultater og dermed sætte en videnskabelig blåstempling. Og flere studier viser faktisk, at yogaen har en positiv effekt på psykiske lidelser. Så her følger de mest epokegørende studier og resultater:

1. Yoga stimulerer serotinproduktionen, som er et manglende stof i mange depressionslidelser. Dette påvises af Dr. Mason Turner fra Kaiser Permanente Medical Group (Journal of Psychiatry and Neuroscience)

2. Meditation mindsker angstsymptomer viser 47 uafhængige studier foretaget af Madhav Goyal, og resultaterne blev publiceret i JAMA International Medicine . I disse undersøgelser viste det sig også, at en kombination mellem asanas, pranayama og meditation havde særdeles gode resultater på mennesker med PTSD, depression, infertilitet.

3. Studier på Boston University of Medicine and McLean Hospital viser endvidere, at mængden af neurotansmitteren, GABA, øges proportionalt med antal yogatimer. GABA kan bedst sammenlignes med de syntetisk fremstillet angstdæmpende benzodiazepiner

4. Forskere på Wake Forest School of Medicine har desuden påvist med hjernescanninger, at der sker ændringer i hjernen i den præfrontale cortex, når man dyrker yoga, hvilket i praksis betyder, at man bliver bedre til at mestre ubehagelige følelser og tanker

Yogaen er nu på baggrund af bl.a. disse studier blevet en anerkendt praksis i arbejdet med mennesker med psykisk lidelser.

Så nu er det bare om at komme i gang ☺
liggende foroverbøjning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *