Åndedrætsteknikker (pranayama)

lotusfuck
De fleste mennesker i den vestlige verden er ikke bevidste om, hvordan de trækker vejret. Og dette er til trods for, at vejrtrækningen er i meget tæt relation til tanker og til kroppens fysiske habitus.

Som almindelig stresset dansker er vi ofte distanceret fra naturen og vores egen krop – og størstedelen af livet leves oppe i hovedet langt væk fra de kropslige fornemmelser. Men åndedrættet kan fungere som vores tilstandstermometer. Måden, hvorpå vi trækker vejret på, kan fortælle meget om vores tilstand.

Når man i yogaen arbejder bevist med pranayamas eller teaching breaths, gøres den enkelte yogi bevidst om eget åndedræt, hvilket betyder, at nervesystemet finjusteres, og det daglige, ubevidste åndedræt bliver dybere, roligere og mere harmonisk. Derfor er der ekstra fokus på åndedrætsteknikkerne i min undervisning.

Når man er stresset er hjernen meget ofte på overarbejde, kroppen er anspændt og der meget lidt kontakt mellem krop og hovedet, derfor gør jeg meget ud af, at instruktionerne til åndedrætsteknikkerne skal være simple og overskuelige. Mange mennesker har en tendens til enten at hyperventilere lidt eller lade udåndingen være en aktiv proces, som skaber en unaturlig spænding i kroppen.

Følgende er små lette teaching breaths med stor beroligende effekt for dig som har en stresset hverdag:

1. Træk vejret gennem næsen – mærk dit hjerteslag – lad din indånding være på fire hjerteslag – hold pause på et hjerteslag – ånd ud på fire hjerteslag
2. Træk vejret gennem næsen – mærk dit hjerteslag – lad din indånding være på fire hjerteslag – hold pause på et hjerteslag – ånd ud på otte hjerteslag
3. Fyld dine lunger med luft – hold vejret så længe du kan – ånd langsomt ud (denne øvelser stimulerer vagusnerven i høj grad)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *