Psoas – “sjælens muskel”

I mit daglige arbejde i yoga møder jeg ofte mennesker med lændesmerter, foroverbøjet krop eller stort lændesvaj og i 90 % af tilfældene er problemet en overspændt psoas.

daarlig-holdning

Hvad er psoas ?
Psoas er din hoftebøjer – din krops mørbrad. Opad til hæfter psoas med diagfragma og ned ad til løber den gennem bækkenet, ud forbi kønsbenet og smelter sammen med Iliacus og hæfter på den mediale side af trochanter minor (inderlåret). Kombineret hedder muskelgruppen iliopsoas.

psoas

At psoas er forbundet med diagfragma betyder dermed, at et simpelt armstræk skaber forbindelser helt ned til inderlåret. Psoas stabiliserer lænden og skaber sammenhæng mellem over- og underkrop og er kroppens eneste muskel, som forbinder rygsøjle med benene. Idet psoas hæfter på diagfragma, så er den også involveret i vores vejrtrækning – og derfor kan en spændt psoas være medvirkende til en mere overfaldisk vejrtrækning.

Psoas kaldes også sjælens muskel – det kan også rent fysiologisk forklares ved, at psoas er den første muskel, der trækker sig sammen i en kamp/flugt-reaktion og er den sidste muskel, der afspændes efter en amygdalaalarm. Det er kroppens beskyttelse af de indre organer i en stresset situation. Det betyder også, at en stresset livsstil, uforløste følelser og traumer låses fast i i vores psoas og giver manglende fleksibilitet

Vi bruger psoas når vi går, løber og cykler – og derfor har mange af os overspændte psoas. Derfor vil dybe psoasstræk og afspænding af psoas kunne afhjælpe smerter i lænd, svajryggethed, dårlig kropsholdning og dårlig vejrtrækningsteknik.

Lav disse asanas dagligt og du vil føle dig mindre smertetynget, smidigere og ”lettere til bens” – både fysisk som mentalt ☺

lunge
duen-1
Sørg for at hofterne er på lige linje, inden du lægger dig ned i den sovende due – se næste billede

duen-2
konasana

Namasté

Virksomhedsyoga

Gør noget godt for dine ansatte

Du kan bruge yogaen, hvis du gerne vil have gladere og mere effektive medarbejdere i din virksomhed. Mennesker, som bruger kroppen hensigtmæssigt og lever mindful, er mindre syge og mere tilfredse – både privat og på jobbet.

PiasYoga leverer professionel og relevant yoga til dig og dine ansatte – og for kun 500 kr. i timen. I bestemmer selv tidspunkt på dagen.

Jeg anbefaler, at undervisningen er på halvanden time, så der både er tid til de fysiske øvelser, men også til den mere meditative del.

Yogaen afhjælper stress på arbejdspladsen, for når man mærker sin krop under yogaen, så kommer man til stede i nuet og aktiverer det parasympatiske nervesystem. Hermed sænkes blodtrykket og vejrtrækningen bliver dybere og regelmæssig. Immunforsvaret styrkes og mængden af stresshormoner i kroppen reduceres – alt sammen noget der skaber større glæde, men også positive resultater på bundlinjen for din virksomhed.

Efter vi har fået en firmaaftale med PiasYoga, har vi fået et større fællesskab og en øget arbejdsglæde. Vi ser alle frem til tirsdag, hvor vi skal på yogamåtten og stresse af – også selvom det nogle gange er fysisk hårdt. Pia er utrolig god til at spotte den enkeltes behov.

Anne-Marie Thulsing (specialkonsulent, Ministeriet for undervising, børn og ligestilling)

Føddernes grounding er altafgørende i din yogapraksis

I daglig Tale taler man om at gjøre sig let ved at afkaste Byrder, og denne Betragtning ligger til Grund for alle trivielle Livsanskuelser. I høiere, i potetisk og Philosophisk Forstand, gjælder det Modsatte: man bliver let ved Hjælp af – Tyngde, man svinger sig høit og frit ved Hjælp af – et Tryk.

Kierkegaard (Krisen og en Krise i en Skuespillerindes Liv)

Og når vi grounder fødderne med tyngde og tryk, oplever vi også at svæve frit og elegant i vores asanas.

 

berlin-1

Hvad siger eleverne om mig:

Pia er professionel, dedikeret, åben – og “fanden i voldsk” 🙂

I Pias timer arbejder vi både med det tekniske og det rent fysiske, men lige så meget med det mentale. Pia laver nogle fantastiske afspændinger

Stressreducerende yoga – din yogaguide til et liv med mere ro

14203183_1034152260036968_3103520976205212917_n

OBS. Kun få pladser tilbage

Yogaevent med Piasyoga.dk og Yogasara.dk
Undervisere: Pia Hammerich & Sara Bang

Søndag den 9. oktober kl. 10 – 16
Adresse: Kroghsgade 3, 2100 Kbh Ø (tæt på søerne)

Hvordan finder du ro i hverdagens stress og jag? – Bliv inspireret og oplev en hel dag med ro og fordybelse

Nyd en søndag med meditation, åndedrætsteknikker (pranayama), yoga med stressreducerende asanas, undervisning i simpel yogamassage og lad dagen blive afsluttet med den skønneste yoga nidra – en guidet vej til total afslappelse.

Der vil blive serveret økologisk og vegetarisk mad samt kaffe og te

Tilmelding:

600 kr. indbetales på 0545 – 0000254411 eller MobilePay 22669806
Husk at skrive navn ved tilmelding og tilmeldingen er bindende.

Kort om de forskellige elementer i eventen:

Pranayama – Fokus på dit åndedræt
Pranayama er yogisk vejrtrækning og du vil blive undervist i forskellige afstressende teknikker. Mange af os glemmer, hvor vigtigt det er at trække vejret ordentligt. Et godt og fordybet åndedræt styrker vores mentale jeg, giver ro og et bedre immunforsvar – og er derfor en simpel metode til at opretholde balancen mellem krop og sind. Pranayama virker afstressende og blodtryksdæmpende, forebygger depression, nedsætter udskillelse af stresshormoner og giver øget kropsbevidsthed.

Asanas – De fysiske yogastillinger
Du vil blive ført gennem en sekvens af den traditionelle yoga med fysiske asanas for at åbne op til at kunne finde ro i kroppen. Vi går igennem Surya Namaskara, solhilsner, som varmer hele kroppen op, blødgør musklerne, åbner ledene og skaber plads til kunne finde ro i vejrtrækningen. Du vil blive introduceret til asanasstillinger hvor der er fokus på bagoverbøjninger og twists, hvilket gør dem stressreducerende

Yogamassage – Den positive indvirkning på din krop
Yogamassage er en kombination af yoga-stræk, muskelmassage, ledrotation og stimulation af meridianbaner ved akupressur. Det er en massageform, hvor både modtager og behandler er i bevægelse, og teknikken lader kroppen komme ud i stillinger, der ikke bruges i den almindelige hverdag med meget stillesiddende arbejde. Massagen har en meget positiv indvirkning på kroppen – både fysisk og mentalt. Du skal være indstillet på at afprøve teknikkerne på andre – ligesom du selv skal lægge krop til. Men der er garanti for total afslappethed.

Yoga nidra – den liggende meditation
Med yoga nidra vil du blive guidet med en kreativ visualisering ind i en liggende meditation. Yogaformen lindrer stress og spændingerne i både vores fysiske, mentale og følelsesmæssige dele i kroppen.

Find dig selv i yogaen

 

… et Selv er Det, der mindst spørges om i Verden, og er Det, som det meest af ALT er farligt at lade sig mærke med at man har. Den største Fare, den at tabe sig selv, kan i Verden gaae saa stille af som var det Ingenting; Intet Tab kan gaae saa stille af; ethvert andet Tab, en Arm, et Been, en Hustru osv., bemærkes dog

Kierkegaard: Sygdommen til døden